Hva betyr ventekarantene / karantene?

Ventekarantene

Dersom barnet ditt har fått beskjed fra Smittevernsteamet / bydelsoverlegen at han / hun må i ventekarantene på grunn av det muterte koronaviruset, så betyr det at alle som bor sammen med barnet (husstanden) må være i karantene. Når barnet har fått sitt testsvar skjer følgende: Er svaret negativt, opphører karantene for husstanden. Tester barnet positivt, er barnet i isolasjon mens resten av husstanden må teste seg og må fortsatt være i ventekarantene. Dette inkluderer også søsken som går i barnehage / skole.

Selv om barnet tester negativt og dermed er ute av karantene, kan barnet ikke gå tilbake på skolen før Smittevernsteamet / bydelsoverlegen har gitt klarsignal til skolen / hjemmene.

Karantene

Dersom barnet har fått beskjed fra Smittevernsteamet / bydelsoverlegen at han / hun må i karantene, så betyr dette at alle som bor sammen med barnet (husstanden) må være i karantene. Barnet må testes to ganger. Dersom første test er positiv, så må alle barnet bor sammen med også teste seg. Den som har testet positivt må være i isolasjon, mens resten av husstanden er i karantene til og med siste dato som Sittevernsteamet / bydelsoverlegen har sagt. Barnet må ta en test nummer to på det tidspunktet som dere har fått beskjed om.

Her kan du teste deg