Wow! Følelser i kunsten

Vernissasje i skolens amfi - Kunst i skolen og Følelsesbiblioteket

Høybråten skole er medlem i Kunst i skolen. Rett etter vinterferien fikk vi vandreutstillingen Følelsesbiblioteket som Kunst i skolen står bak til vår skole. Utstillingen viser illustrasjoner hentet fra bokserien Følelsesbiblioteket som er skrevet og illustrert av Anna Fiske. Elevene på 1. – 4. trinn ble invitert til utstilling på skolens bibliotek. Som en del av programmet rundt utstilling fikk elevene beskrive hvordan unike følelser kjennes ut i kroppen. Dette brukte de mye tid på. Etterpå var elevene med på et kreativt verksted hvor de skulle tegne følelsene sorg, glede, sinne og forelskelse på et omriss av en person. Til sammen ble det over 50 omriss med følelser.

Vår egen Wioletta som jobber både på skolen og AKS, er også  kunstner. Hun har hjulpet med plukke ut og montere ca. 20 bildene på papp og hun var kurator for plasseringen i amfiet. En annen av våre dyktige ansatte, Morten,  har snekret alle stativene bildene står på. Bildene som ble valgt ut til å representere kunstnerne på 1. – 4. trinn skulle stilles ut for hele skolen i en høytidelig vernissasje. På grunn av koronastegning og smittvernsregler ble vernissasjen utsatt og kun noen få gjester fikk komme deriblant forfatteren selv Anna Fiske og daglig leder av Kunst i skolen Anne Elisabeth Sæter. Det var stort at dere tok dere tid til å komme til oss. Tusen takk!

Vernissasje med bobler og musikkinnslag

Gjestene ble møtt med rød løper og bobler i glass (Mozzel brus). Rektor Ricke åpnet det hele og ønsket velkommen. Hun takket også de to ildsjelene som står bak dette flotte prosjektet. Bibliotekslærer Hanne og elevrådslærer Stine fikk velfortjente blomster. Etter rektors innledende ord fikk vi var til stede høre et av innslagene som skulle ha vært på det store skoleshowet i forbindelse med Bokuka, men som dessverre ble avlyst på grunn av koronastengt skole. Emilie, 7B spilte Mariage d'amour av Paul de Senneville på piano. Et stykke som passet meget bra med tanke på at en av følelsene som var en viktig del av kunstverket var forelskelse (kjærlighet). Tusen takk for nydelig pianospill, Emilie.

Rektor ga så ordet videre til elevrådsleder Daniel, 7D som holdt en flott tale om hvor viktig det er med kunst i skolen og hvor stor pris elevene setter på det å få utfolde seg med ulike kunstneriske uttrykk – noe skolens hjemmeside også bærer preg av. Daniel presenterte så de fire som hadde fått den høytidelige oppgaven med å avduke den permanente delen av utstillingen; Anna Fiske og tre elevrådsrepresentanter fra 4. trinn. Under forhenget hang fire bilder / omriss i glass og ramme. De var blitt plukket ut av en egen jury fra ledelsen. Dette kan ikke ha vært en enkel oppgave, vi så veldig mange flotte kunstverk i amfiet. Når man studerer bildene nøye, kan man se at både bruk av farger og form får frem de fire følelsene sorg, glede, sinne og forelskelse. Eller som Anna Fiske uttrykte det: elevene har gjort Følelsesbiblioteket til sitt eget. De har ikke forsøkt å kopiere henne og hennes illustrasjoner, men kjent etter i seg selv og gitt uttrykk for hvordan følelsene ville sett ut hvis de fikk farger og form.

Selv om vernissasjen var stengt, skal alle elevene på skolen få se utstillingen. Frem mot sommerferien vil det være smittevernsvennlige grupper som får gå på oppdagelsesferd i Følelsesbiblioteket. Talene og avdukningen kan ses på filmene nedenfor.

Vandreutstillingen Følelsesbiblioteket

Åpningen av utstillingen på fredag var en videreføring av vandreutstillingen Følelsesbiblioteket fra Kunst i skolen. Med vandreutstillingen ønsket man å gi lærere mulighet til å skape et tillitsrom for elevene til å snakke om deres egne og andres følelser samt uttrykke følelser visuelt.

I den kommende fagfornyelsen er folkehelse og livsmestring et tverrfaglig tema. Dette temaet skal fremme god psykisk og fysisk helse, og bidra til å ta elevene til å ta ansvarlige livsvalg. Det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring omfatter stikkord som å utvikle positivt selvbilde, trygg identitet, sette ord på egne følelser, snakke om egne og andres følelser og få et ordforråd som gjør det mulig. Vandreutstillingen passer utmerket til dette temaet.

I forbindelse med besøket på vandreutstillingen fikk elevene studere bildene til Anna Fiske og beskrive det de så. De fant ulike følelser i bildene og fikk snakke om følelser og vise ulike følelser. Til slutt fikk de være med på det kreative verkstedet som ledet til fredagens vernissasje. Denne delen av Følelsesbiblioteket var det Hanne og Stine som sto for. De har gjort en formidabel jobb.

Rektor åpner vernissasjen

Emilie spiller